Sacred Bird

Janne Lehtinen

Galleria Harmonia 10.1.-28.1.2007

Bridge Falling. 2005.

ILMAAN! Myytti ja missio Janne Lehtisen valokuvasarjassa ”Pyhä lintu”

Valokuvaaja Janne Lehtisen (s.1970) kuvasarja ”Pyhä lintu” kertoo tarinan nuoresta miehestä, joka yrittää päästä lentoon erilaisilla itsetehdyillä lentokoneilla ja siivillä. Tarina on fiktiivinen, mutta perustuu omaelämänkerrallisiin faktoihin: Lehtinen - tunnetun purjelentäjän poika - yrittää elää uudelleen isänsä kokemukset ja irrota maankamaralta. Hänen lukuisat yrityksensä voittaa painovoima eivät kuitenkaan koskaan onnistu, ja suuri hyppy äärettömyyteen jää tekemättä. Hänen suunnittelemansa lentolaitteet ovat suureellisia, surrealistisia ja vaikuttavia, mutta silti tuomittu pysymään maassa tarkoituksettomina, anakronistisina versioina ihmisvoimalla käyvistä prototyypeistä, joita rakennettiin ilmailun pioneeriaikoina.

Lehtinen näyttää Don Quijotelta setviessään omaa henkilökohtaista historiaansa ja yrittäessään samalla lentää niin kuin ihmiset ovat aina halunneet tehdä. Hän kuvaa itsensä äärimmäisenä antisankarina, joka pysyy sinnikkäänä epäonnistumisista piittaamatta, kuin tragikoominen slapstick-näyttelijä.

Romanttiset ja sankarilliset maisemat, joihin hän sijoittaa performanssinsa, korostavat hänen yritystensä absurdiutta. Nämä karut, autiot ympäristöt muistuttavat 1700-luvun upeita lavastemaalauksia ja näyttävät pitävän hahmon vääjäämättömästi maassa, pikemminkin kuin inspiroivan nousuun, kuin korostaen sitä, että ihminen on luonnostaan sidottu maahan. On kuin Lehtinen yrittäisi koomisella ja tuloksettomalla nousuyrityksellään kuroa umpeen kuilun luonnon ja teknologian välillä, tai jopa maalaustaiteen diskurssin ja valokuvataiteen diskurssin välillä.

Lehtinen kierrättää paljon tuttuja kuvia - jotka on lainattu taidehistoriasta, valokuvauksesta, elokuvasta ja mytologiasta - sijoittaakseen henkilökohtaiset kokemuksensa suurten historiallisten tapahtumien ja tarinoiden perspektiiviin. Etsiessään taiteilijan universaalia heroismia hän luo valokuvallisen maailman, jossa Ikaros kohtaa Chaplinin, Nadar kohtaa Jules Vernen ja Wrightin veljekset kohtaavat Da Vincin. Tämän kollektiivisen kuvaston avulla Lehtinen tarkastelee leikkisästi, miten visuaaliset ikonit vaikuttavat maailmankuvaamme, haaveisiimme ja haluihimme. Siten ”Pyhä lintu” nostaa esiin kysymyksiä muistimme toiminnasta, kollektiivisten muistojemme luonteesta ja alkuperästä, median vaikutuksesta historialliseen tietoisuuteemme sekä identiteetin tunteestamme.

Sekoittamalla yleistä ja henkilökohtaista, faktaa ja fiktiota, Lehtinen korostaa sitä moniselitteistä roolia, joka valokuvauksella on tässä prosessissa. Valokuvat tarjoavat lavastetun, mutta autenttiselta näyttävän rekonstruktion historiasta. Tämä rekonstruktio ei koskaan kata kaikkea eikä tarjoa lopullista täyttymystä ja siksi se sallii jokaisen luoda oman poetiikkansa - aivan kuten haaveet voivat olla todellisia vain haaveilijan mielen sopukoissa. Jopa noiden haaveiden kaikkein traagisimmat ja burleskeimmat seuraukset - tässä tapauksessa yhä uudelleen esiin tuleva kyvyttömyys lentää - kuuluvat vain haaveilijalle. Riippumatta siitä, epäonnistuuko vai onnistuuko hän, hänen oma uskonsa hänen yksinäisten tekojensa mielekkyyteen antaa niille kiistatta vaikutelman merkityksellisyydestä.

Dominique Somers Curator/Collection Manager PhotoMuseum Provincie Antwerpen, Belgium