Kansalainen Kupla

Jyrki Markkasen valokuvia volkkareista

Galleria Harmonia 29.9.-23.10.2005

Kuplavolkkari on ikoni, auto johon liittyy pitkä ja mielenkiintoinen historia. Sen muotoilua voi sanoa ajattomaksi, se on pysynyt lähes muuttumattomana ja hyvänä vuosikymmenien ajan. Sen tekniikka on yksinkertaista ja kestävää, se on kuin nelipyöräinen mopedi. Kupla on väriläiskä nykyisen aggressiivisen ja hopeanharmaan liikenteen seassa.

Olen kuvannut kuplia ja vanhoja pakettivolkkareita noin 20 vuoden ajan. Alun autojen dokumentoinnista ovat nyt ihmiset, kuplien ajajat ja harrastajat nousseet etualalle. Näitä tapaamiani hyvin erilaisia ja -ikäisiä kuplakansalaisia yhdistää kiintymys kulkuneuvoonsa, kupla on toveri ja perheenjäsen, ei pelkkä auto. Kuplaan liittyy tarinoita ja muistoja, se on osa suomalaista lähihistoriaa.

Näyttelyssä on pääosin värillisiä omistaja / auto kuvia 3-4 viime vuoden ajalta noin 40. Lisänä on mm. mustavalko- ja neulanreikäkuvia sekä esineteoksia. Näyttelyssä voi ajaa kuplaa sähköautoradalla ja katsella videota leluvolkkareista.