Jäsennäyttely 2005

Luovan valokuvauksen keskus ry

Galleria Harmonia 17.2.-13.3.2005

Kuvassa Ismo Hannulan teos

Luovan valokuvauksen keskus ry on jyväskyläläinen yhdistys. Yhdistykseen kuuluu noin sata jäsentä, joita yhdistää kiinnostus valokuvaan. Toiset kuvaavat ammatikseen, toiset harrastuksenaan. Osa jäsenistä on jo ehtinyt tekemään pitkän uran taiteilijoina ja valokuvaajina, mutta mukana on myös paljon uusia tekijöitä. Suurin osa jäsenistä on keskisuomalaisia kuvaajia.

Luovan valokuvauksen keskus järjestää joka toinen vuosi jäsennäyttelyn, johon koko jäsenistö saa tarjota kuviaan näytille. Tänä vuonna näyttelyllä ei ole tiettyä nimellistä teemaa, vaan näyttely on yhdistelmä tekijöiden hyvin erilaisista ideoista. Näyttelyyn oli kutsuttu juryttäjäksi valokuvataiteilija Renja Leino, joka vastaa valokuvauksen opetuksesta Turun Ammattikorkean taideakatemiassa. Hän kertoo valinneensa näyttelyyn töitä, jotka tavoittelevat myös sisällöllistä kiinnostavuutta. Myös tietty suoruus jo kuvausvaiheessa antaa Leinon mielestä enemmän kuin kuvan jälkikäsittely. Huumori, joka on vaikea laji valokuvassa, näkyi hänen mielestään ilahduttavasti näyttelyn töissä.

Näyttelyssä on esillä teoksia kahdeksaltatoista valokuvakeskuksen jäseneltä:

Aarno Sundgren, Arto Revonkorpi, Esko Varesvuo, Ilkka Keskinen, Ismo Hannula, Jyrki Markkanen, Kapa, Maija Holma, Markku Könkkölä, Mauri Pitkänen, Pekka Suomäki, Piippa Mutikainen, Rune Snellman, Salla Keskinen, Soila-Maria Pöntinen, Timo Vuoriainen, Tommi Pylkkö, Vesa Lahti.

Lisätietoja näyttelystä ja valokuvakeskuksen toiminnasta:
Luovan valokuvauksen keskus, p. 014 615 730
Sihteeri Nina Willman, nianwill@cc.jyu.fi