Football Colours - Valokuvanäyttely suomalaisista jalkapallofaneista

Mikko Auerniitty, Harri Heinonen

Galleria Harmonia 3.8.-27.8.2006

Suomi- Italia # 39, 2003

Jalkapallo yhdistää miljardeja ihmisiä kaikkialta; eri aikavyöhykkeiltä, kulttuureista, kielialueilta, uskontokunnista ja poliittisista järjestelmistä. Jalkapallo kokoaa ihmisiä yhteen ja varustaa heidät yhteisillä symboleilla, kollektiivisella identiteetillä ja jopa solidaarisuudella. Näin jalkapallofaniuden voi tulkita (post)moderniksi analogiaksi uskonnolliselle rituaalille. Kuten uskonto, niin myös jalkapallo korottaa meidät aika ajoin arjen yläpuolelle.

Jalkapallossa onkin jäljellä todellisen kansanjuhlan piirteitä, missä eläytymisellä ja elämyksellisyydellä on keskeinen sija. Avoin kollektiivinen emotionaalisuus vahvistaa sosiaalista identiteettiä. Fanit satsaavat oman joukkueensa menestymiseen aivan kuten pelaajat ja managerit. Kannattajista puhutaan usein 12:na pelaajana. Idea kuvata suomalaisia jalkapallokannattajia syntyi vuosia sitten, kun katsomoihin ilmestyivät ensimmäiset kymppipaitaiset "litmaset". Kiinnostuimme jalkapallofaniudesta ja siihen liittyvästä symboliikasta, manöövereistä ja karnevalistisesta tunnelmasta. Idea nousi uudestaan esille 2000-luvun alussa, kun julkisuudessa jalkapallofaneja käsiteltiin stereotyyppisesti häiriköinä ja huligaaneina.

Jalkapallofaniuteen liittyykin vahvasti mielikuva arkisen kohtuullisuuden ylittävästä hysteerisestä väkijoukosta. Olemme halunneet esittää kuvissamme faniutta toisin. Alkuperäisenä ajatuksenamme oli kuvata vain kymppipaitaisia "litmasia". Pelipaita toimi meille sitoutumisen ja faniuden osoittimena, sekä valokuvallisen esittämisen visuaalisena merkkinä. Varsin pian huomasimme, että pelipaita faniuden merkkinä on itse asiassa melko triviaali. Näin kiinnostuimmekin ihmisten itsensä tuottamista faniuden merkeistä kuten kasvomaalauksista, peruukeista ja banderolleista jne.

Kuvattavat valitsimme satunnaisesti Olympiastadionin B-kaarteen yleisöstä. Suurinta osaa kuvatuista pyysimme henkilökohtaisesti malleiksi. Kuvasimme "studiomaisia" muotokuvia jalkapallofaneista Suomen maajoukkueen maaotteluissa Olympiastadionilla. Kuvia kertyi kuuden maaottelun aikana (Irlanti, Latvia, Wales ja Azerbaizdan, Italia ja Serbia-Montenegro) lähes 200 vuosina 2002-03. Taustana kuvissa on vierasjoukkueen pelipaidan värinen kangas. Värit ovat jalkapallofaneille kuin heimomerkki, siihen kiteytyy kaikki olennainen faniudesta, väri liittää jalkapalloon initioidut yhteen ja toimivat vetovoiman kohteena kuten toteemi primitiivisille heimoille.

Mikko Auerniitty, taiteen maisteri
mikko.auerniitty@jao.fi