Changing Faces artists-in-residence 2005:

Renja Leino, Helen Sear, Jari Silomäki

Galleria Harmonia ja Jyväskylän matkakeskus sekä Suojeluskuntatalon seinä 20.10.- 26.11.2006

Galleria Harmonia (Hannikaisenkatu 39, 40100 Jyväskylä) on avoinna ti-su klo 11-18, vapaa sisäänpääsy
Matkakeskus on avoinna ma-la 06-22, su 9.30-22
Suojeluskuntatalon seinä on osoitteessa Kilpisenkatu 8

Galleria Harmoniaan ja Jyväskylän matkakeskukseen avautuvassa näyttelyssä esitellään vuoden 2005 aikana toteutuneiden sekä Suomesta lähetettyjen että Suomessa vierailleiden Changing Faces taiteilijoiden teoksia. Luovan valokuvauksen keskus toimi englantilaisen Helen Searin isäntänä Jyväskylässä syksyllä 2004 ja keväällä 2005. Suomalainen Renja Leino lähetettiin kesällä 2005 Tsekkeihin, Usti Nad Labemin yliopistoon, ja Jari Silomäki Englantiin Oxfordiin FotoNetin vieraaksi.

Renja Leinon teoskokonaisuus ABSENT MINDS käsittelee ihmistä tietotekniikan äärellä. Hän on tarkastellut ihmisiä, kun he ovat uppoutuneet työskentelemään tietokoneillaan, katsomaan tv:tä tai pelaamaan Play Station:a. Ilme on usein vakava, toisinaan jokin tunnetila näkyy kasvoilla. Kuvissa ihminen on vajonnut omaan maailmaansa ja on fyysisesti läsnä, mutta mieli on jossain kaukana, pikseleiden tai sähköisen oudon valon lumoamina, aivan kuin taikalyhdyn pauloissa. Kuvat on toteutettu kännykkäkameran avulla, ja nämä kasvokuvat ovat kooltaan valtavia, 4 x 5 metriä. Leinon teokset ovat esillä Jyväskylän matkakeskuksessa sekä ns. Suojan seinässä kaupungin keskustassa. Tällä hetkellä sarjan teoksia on myös esillä Ateenassa 13th International Month of Photography näyttelyssä. Renja Leino (s.1958) on osallistunut näyttelyihin koti- ja ulkomailla vuodesta 1986. Leino toimi Turun taideakatemian valokuvalinjan johtajana vuosina 1998-2004.

Helen Sear kuvasi INSIDE THE VIEWS sarjaansa varten kahden Jyväskylän vierailunsa aikana keskisuomalaisia maisemia sekä paikallisia ihmisiä. Hän on luonut kuvista tietokoneella valokuvayhdistelmiä, liitämällä kuvat toisiinsa verkkomaisen kuvion avulla. Näin malli näyttää olevan todella maiseman sisässä. Vaikutelmaa korostaa se, että potretit on kuvattu takaapäin. Potretti ja maisemakuva on kuvattu eri paikoista, jolloin teos murtaa perinteisen valokuvan luomaa katsojan ja näkymän asetelmaa. Helen Sear (s.1955) keskittyi taiteellisessa toiminnassaan aluksi performanssiin, elokuvataiteeseen ja installaatioon. Valokuvataiteilijana hän tuli tunnetuksi 1990-luvulla näyttelyllään, joka kiersi Latinalaisessa Amerikassa ja Itä-Euroopassa. Tällä hetkellä Sear toimii vanhempana tutkijana Wales Newportin Yliopiston valokuvauksen tutkimuksen keskuksessa.

Jari Silomäki käsittelee sarjassaan AVAAMATTOMAT KIRJEENI ”omakuvista” muodostuvan valokuvasarjan avulla 30-vuotiaan miehen läsnäolemisen vaikeutta. Sarjan avaavana metaforana toimii kuva kirjahyllystä täynnä avaamattomia kirjeitä viidentoista vuoden ajalta. Pienet kuvat ovat kertojan yritys avata ”menneisyytensä kirjeitä”. Ne käsittelevät ihmissuhteita ja tilanteita menneisyydestä, joissa päähenkilö ei ole kyennyt olemaan tunnetasolla läsnä ja joita päähenkilö ei ole koskaan elänyt loppuun. Jari Silomäki (s.1975) opiskelee Taideteollisessa korkeakoulussa valokuvauksen maisteriohjelmassa. Hän on nuoresta iästään huolimatta saavuttanut suosiota Suomessa ja ulkomailla. Silomäki voitti Fotofinlandia-palkinnon vuonna 2004. Jyväskylässä Silomäen teoksia on nähty LUMO näyttelyissä 2001 ja 2004.

Luovan valokuvauksen keskus on mukana kansainvälisessä Euroopan unionin Kulttuuri 2000 puiteohjelmasta rahoitusta saneessa Changing Faces valokuvataiteen ja – tutkimuksen projektissa. Osana projektia toteutetaan myös Photography Fellowship residenssi-taiteilijavaihtoja. Näyttelyn on järjestänyt Luovan valokuvauksen keskus ry ja sitä ovat tukeneet Jyväskylän taide- ja tiedesäätiö sekä Opetusministeriö, Keski-Suomen taidetoimikunta, Jyväskylän Matkakeskus, Kuntoilukeskus SATS Jyväskylä, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän taidemuseo.

Lisätietoja:
Anna-Leena Pesonen, Galleria Harmonia